sexta-feira, 20 de janeiro de 2012

239 - Alfabetização informacional na América Latina

Descobri esta wiki: http://alfiniberoamerica.wikispaces.com/ . Vale a pena guardá-la nos favoritos

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 El objetivo de esta Wiki es construir de una manera colaborativa un estado del arte sobre la Alfabetización Informacional en Iberoamérica.rediberoamerica.jpg

Para su construcción inicial, se ha realizado una recopilación documental a partir de la investigación "Lecciones aprendidas en programas de alfabetización informacional en universidades de Iberoamérica" (Uribe-Tirado, 2010...) con el fin de construir una base de datos que registre la mayor cantidad de producción que se haya publicado sobre esta temática de la alfabetización informacional (o sus distintas denominacionessegún países o idiomasespañol o portugués), a partir de 1985, cuando se reconoce una primera referencia relacionada con la búsqueda de una formación más integral-holística (hacia las competencias informacionales) más allá de la instrucción bibliográfica y la formación de usuarios tradicional (instrumental).
Esta recopilación documental se ha organizado considerando los distintos países que conforman Iberoamérica y teniendo en cuenta artículos de revista, ponencias, libros, capítulos de libros, trabajos de grado o tesis (pregrado y posgrado), declaraciones, modelos, presentaciones, videos, audios, eventos, recursos web...

quarta-feira, 18 de janeiro de 2012

238 - Nasci para aprender!

Parece básico ou uma verdade do sr. de Lapalice mas...

Já pensámos mesmo na enorme capacidade que cada ser humano tem para aprender? já pensámos na forma como cada um aprende desde que nasce?

Por vezes, dá a ideia que não!

Born to Learn from Born to Learn on Vimeo.

sábado, 14 de janeiro de 2012

236 - A coleção digital da Biblioteca Escolar

Este também é o papel das Bibliotecas Escolares na era da tecnologia. Disponibilizar um acervo documental que permitam aos utilizadores o acesso às fontes, documentos raros e originais. Creio bem que qualquer aluno se sentirá mais motivado e inspirado ao ter acesso a documentos deste e de outros tipos.

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- Do Jornal Expresso de 14 Janeiro


Os trabalhos e manuscritos originais de Isaac Newton, cientista e pensador dos séculos XVII e XVIII considerado por muitos uma das mentes mais brilhantes de sempre, estão agora pela primeira vez disponíveis online.

Cerca de quatro mil páginas de manuscritos e anotações de Newton já foram disponibilizados numa biblioteca digital pela Universidade de Cambridge, no Reino Unido, onde estão guardados os trabalhos mais significativos do matemático.

Durante os próximos meses, a universidade vai disponibilizar novas digitalizações dos originais de Isaac Newton, entre as quais já consta o seu exemplar anotado e revisto de "Princípios Matemáticos da Filosofia Natural" .

A biblioteca da Universidade de Cambridge, cuja coleção de livros, mapas e outros documentos tem crescido ao longo dos últimos seis séculos, pretende também incluir neste projeto online obras de cientistas como Charles Darwin, Adam Sedgwick ou James Clerk Maxwell, entre outros, tornando as suas obras acessíveis para o ensino e investigação.


"Princípios Matemáticos da Filosofia Natural"


"Conseguimos ver a mente do Newton a trabalhar e o seu pensamento a desenvolver-se", refere Grant Young, responsável da biblioteca pelo processo de digitalização, em relação ao exemplar anotado de "Princípios Matemáticos da Filosofia Natural", considerada a obra mais importante de Isaac Newton.

"O livro está danificado, é muito delicado e raramente é exibido. Antes, quem o quisesse ver tinha de vir a Cambridge e pedir uma autorização. Agora, está à distância de um clique", acrescenta Grant Young.

Entre as obras já digitalizadas incluem-se manuscritos escritos por Isaac Newton ao longo da sua vida. Destacam-se aqueles que começou a escrever em 1664/65, quando foi afastado de Cambridge devido à Grande Praga de Londres, nos quais começa a desenvolver algum do seu trabalho mais importante sobre cálculo.

A pedido dos familiares de Newton, muitos destes manuscritos foram revistos pelo seu colega Thomas Pellet com o intuito de serem publicados. Ao longo das páginas disponibilizadas pela biblioteca digital podem ver-se as suas anotações, indicando: "Não é adequado para publicação".

terça-feira, 10 de janeiro de 2012

235 - O papel das Bibliotecas Escolares

Este foi, sem dúvida, um dia muito interessante para a reflexão sobre o papel  das BE na escola.
De manhã a presença num painel referente à apresentação pública de uma escola, no âmbito do processo de avaliação externa. Gostei de ver mencionada a BE e de a ver mencionada no item referente às aprendizagens escolares.
Pela hora de almoço, visitei outra escola e à conversa com a direção e com a Professora-bibliotecária muito se conversou sobre o papel insubstituível da BE no acesso aos recursos educativos por parte dos alunos: livros escolares, ficção, ligação ao currículo, aprender a fazer um trabalho,...
Pela tarde, noutra escola, uns alunos a pedido de um professor de Artes, vão à BE pedir livros sobre pintura para levar para a Sala de Aula. Vendo que levavam livros sobre Matisse, Picaso, Van Gogh,... Falo com 2 ou 3 alunos sobre o privilégio que tive em ter visitado, em Amesterdão, o museu Van Gogh e sobre o que é ver os quadros dele ao "natural"... Falamos de arte e de pintura e acabo aconselhando o visionamento, em casa, do vídeo abaixo! 
Terão visto? Creio que sim!

sexta-feira, 6 de janeiro de 2012

234 - Gestão e liderança do professor bibliotecário

Hoje, no Seixal, tive o privilégio de participar numa sessão em que a Drª Júlia Martins (Coordenadora interconcelhia para as Bibliotecas Escolares) nos falou sobre gestão e liderança do professor bibliotecário.

De facto, precisamos de professores bibliotecários que assumam a liderança e saibam ser líderes. Falou-se de indicadores de liderança como: motivação, capacidade de gestão, aprendizagem contínua, comunicação, relações interpessoais, conseguir liderar para transformar, capacidade de antecipação

vale a pena pensar e interiorizar o papel que cada um de nós pode ter para mudar/gerir/ver a biblioteca e o impacto que essa liderança pode ter na escola.

quinta-feira, 5 de janeiro de 2012

233 - É preciso aprender com as livrarias sim!

Libraries borrowing marketing ideas from bookstores


 

Today’s public libraries have a lot in common with retail bookstores, featuring special displays, coffee kiosks and gift shops.
It’s a way to keep libraries relevant, boost circulation and compete for the public’s dollar at a time when public funding is being cut, experts say.
Soft chairs flank a display of travel books at the Downtown branch of Columbus Metropolitan Library, where it’s OK to browse, dream, relax or even loiter.
Another display touts poetry and includes a message board allowing patrons to share their thoughts.
Throughout the library, books are displayed with the covers facing out. “Staff picks” are lined up on a table; another holds books billed “As heard on NPR.”
The Dublin branch had an overflow of true-crime and “edgy fiction thrillers,” said manager Michael Blackwell, so they were pulled out, embellished with crime-scene tape and now are a featured category.
“It’s standard operating procedure,” said Pat Losinski, director of the library system. “Our mission and our drive is to make materials relevant to our customers. We’re going out of our way to show customers that we’re aware of their investment.”
Library spokesman Kim Snell noted the library’s removal of large circulation desks a few years ago, which opened up the lobby for more displays.
“We don’t just want our staff just hovering behind a desk,” Snell said. “Having the books facing out can expose patrons to a title, author or subject that they might not have seen.”
Staff members, meanwhile must replenish the displays with new books and themes.
It’s a balancing act, said Steve Herminghausen, lead librarian at Northwest Library, between having “things that are popular, but also promoting titles that people might not know about.”
The “power walls” at Northwest include award winners, graphic novels and collections on parenting, science, current events and crafts. A separate table holds international books, with an Eastern-language emphasis.
Even the children’s area has attention-grabbing collections, focusing on superheroes and monsters.
“We know that, as bookstore experts have known for years, the face-out displays matter,” Losinski said. “It casts at least a preliminary vision in the reader’s mind” of what the book is about and why it’s important.
Of course, a library’s incentive to move products has more to do with education than making money.
“I think the greatest measure of success is that displays need to be” restocked with books, Losinski said. “It’s simply making the discovery process more intuitive for the customers.”
In the Hilliard branch, patrons are greeted by a wall of new and featured books when they enter and leave. That often poses a challenge.
Said manager Chip Patzer, “Some people tell me they can’t look anymore because of the temptation.”
But, he added: “That’s just one of the pleasures to going into a library, to get something you didn’t expect.”
dnarciso@dispatch.com

quarta-feira, 4 de janeiro de 2012

232 - Are you a 21st Century Librarian?

concordo em absoluto!

Post retirado daqui
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How does one measure their own librarianship to determine whether they are a 21st Century Librarian? Good question. None have been written of which I’m aware.

So, where does one find an instrument – metric – outline – guide to measure whether you are a 21st Century Librarian? Over the past two years I have reviewed hundreds of articles and reports and blog posts that discuss scores of 21st Century library and librarianship ideas, concepts and actions. What I have collected and outlined below is an initial list of the major characteristics that will certainly tell you whether you are on the right path to becoming a 21st Century Librarian, or whether maybe you need a course correction.

Only you will know whether you are, or when you’ve arrived – although my concept is that it is a journey to becoming a 21st Century Librarian, rather than a destination. Considering that the 21st Century library environment is constantly changing, it would be difficult to arrive at a destination that is always moving and requiring new librarianship skills to get there.
You may be a 21st Century Librarian if you:

1. Are Creative - If you (and preferably your staff, governing body, community, stakeholders and partners) are creative about finding solutions to address your 21st Century library environment issues, then you will. That is what being a 21st Century Librarian is largely about – creating the services your community needs to also face the challenges of the 21st Century.

2. Have an Entrepreneurial Spirit - This is different than just being creative because creativity helps you find solutions, where entrepreneurial spirit enables you to accomplish those solutions. The spirit of being able to make solutions work. The spirit of being open to re-invent your library to be something more. The spirit of adventure and exploration.

3. Are Customer Oriented - The customer is the purpose! The successful 21st Century librarian will provide services to their 21st Century millennial customer, because they know who they are and what they want. The 21st Century customer is NOT the 20th Century patron. [Customer Is The Purpose]

4. Embrace Technology - Technology is here to stay. It has become a part of the fabric of the American society. A true 21st Century librarian MUST embrace technology and use it to enhance customer services and library operations, always remembering that technology is ONLY a tool. Never let the media get in the way of the message.

5. Are Business-like - In today’s environment, a librarian is much more than just a librarian. You have to know how to research, conduct formal assessments, strategically partner, problem solve outside the box, and effectively manage, politic, and lead!

6. Adopt a New Library Paradigm - The 21st Century Library will be defined by those librarians running the library to meet the needs of the local community, more than by the profession, or schools of library and information science, or by any association of librarians’ principles.

There are more than these six characteristics of a 21st Century Librarian. More will follow, because 21st Century Librarians create 21st Century Libraries.

segunda-feira, 2 de janeiro de 2012

231 - Qual o papel das Bibliotecas em 2011

Não que subscreva todas, todas, as afirmações, mas que globalmente a apresentação abaixo faça muito sentido, lá isso faz!